Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi to cykliczne wydarzenie, mające na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń ze strony nowotworów głowy i szyi, zwiększenia dostępności do badań profilaktycznym w tym zakresie oraz poprawę wyników leczenia osób, których dotknęła ta choroba. Kliniczny Oddział Otolaryngologii i Laryngologii Onkologicznej w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym w Radomiu przyłączył się do tej akcji, organizując bezpłatne badania przesiewowe w wybranych dniach.
Tydzień Profilaktyki to kluczowe wydarzenie kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia osób, których dotknęła ta choroba. Działania kampanii to przede wszystkim bezpłatne badania profilaktyczne prowadzone na terenie całego kraju, dzięki którym od 2013 r. ponad 110 tys. osób zostało przebadanych pod kątem nowotworu głowy i szyi w ponad 1200 klinikach w całej Europie.
Nasz Kliniczny Oddział Otolaryngologii i Laryngologii Onkologicznej aktywnie włącza się w tę akcję, organizując bezpłatne badania przesiewowe dla osób z grup ryzyka w dniach:
- wtorek 17 września – w godzinach od 9:00 do 13:00
- czwartek 19 września – w godzinach od 9:00 do 13:00
Zapisy na badania pod nurem tel. 48 361 33 61 w dni robocze w godzinach 8:00 do 14:00.
Rak głowy i szyi jest 5. najczęściej występującym nowotworem złośliwym oraz 8. najczęstszą przyczyną zgonów z powodu nowotworów złośliwych w Europie. Nowotwory głowy i szyi to każdy nowotwór znajdujący się powyżej obojczyka, z wyłączeniem nowotworów mózgu, gałki ocznej i przełyku. Ponad 90% nowotworów powstaje w komórkach nabłonka wyściełającego wilgotne powierzchnie jamy ustnej, gardła, krtani, nosa i zatok przynosowych, podstawy czaszki, skóry głowy i szyi.
Chociaż uważany jest za chorobę, której można zapobiec, około 60% wszystkich nowotworów głowy i szyi jest diagnozowanych u chorych w późnym stadium zaawansowania klinicznego. W tej grupie, dwie trzecie chorych nie przeżywa pięciu lat.
Pomimo postępu w diagnostyce i leczeniu oraz stale rosnącej uwadze poświęconej nowotworom głowy i szyi na poziomie polityki europejskiej wyniki są stale niezadowalające. Dlatego inicjatywy takie jak Kampania Make Sense odgrywają ważną rolę. Szacuje się, że liczba nowych przypadków nowotworów złośliwych głowy i szyi wzrośnie o ponad 200 tys. na całym świecie w ciągu najbliższych 10 lat, a kolejne 587 tys. osób umrze z powodu tej choroby do 2030 roku - co oznacza wzrost o 120 tys. w porównaniu z rokiem 2020. Wzmocnienie wspólnych działań w celu zwiększenia świadomości i poprawy wyników leczenia chorych w tej grupie nowotworów pozostaje niezwykle istotne.
Wirus brodawczaka ludzkiego to nowy czynnik etiologiczny w rozwoju nowotworów głowy i szyi. Każdy z nas niepalący, niepijący, dbający o higienę jamy ustnej może zachorować na raka głowy i szyi, którego czynnikiem sprawczym jest wirus brodawczaka ludzkiego HPV. Dlatego w trakcie Tygodnia Profilaktyki będziemy edukować jak uchronić się od infekcji wirusem brodawczaka ludzkiego i dlaczego warto się szczepić.
Autorzy Kampanii Make Sense w 2013 roku stworzyli regułę "1 przez 3", która w sposób czytelny i łatwy umożliwia wczesne rozpoznanie nowotworów głowy i szyi. Każdy, kto zauważy u siebie jeden lub więcej z wyselekcjonowanych objawów nowotworów głowy i szyi, które trwają co najmniej 3 tygodnie powinien niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Objawy obejmują: niegojące się owrzodzenie, biały lub czerwony nalot w jamie ustnej, ból gardła, chrypkę, ból podczas połykania lub trudności z połykaniem, guz na szyi, jednostronną niedrożność nosa lub krwistą wydzielinę z nosa. 12 Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi w 2024 roku promuje nowe hasło:
Kampania Make Sense
Kampania Make Sense, prowadzona przez European Head and Neck Society (EHNS), ma na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia pacjentów z tą chorobą. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:
• Edukację w zakresie zapobiegania chorobie
• Zwiększenie zrozumienia objawów i przebiegu choroby
• Zachęcanie do wcześniejszej wizyty lekarskiej, podczas której lekarz ustali diagnozę i skieruje na leczenie
Kampania Make Sense jest wspierana przez firmy Merck, MSD, ATOS, Audika i Ronest. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie https://makesensecampaign.eu/, i na Facebooku.