Procedura przetargowa mająca wyłonić wykonawcę przebudowy fragmentów tras krajowych numer 9 i 12 ruszyła oficjalnie w połowie zeszłego tygodnia.
MZDiK przesłał w wówczas ogłoszenie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Dopiero po jego opublikowaniu, mógł zamieścić wszelkie niezbędne dokumenty w Biuletynie Informacji Publicznej.
- To moment, który jest zwieńczeniem długiej i ciężkiej pracy całego zespołu ludzi. W ciągu ostatnich dwóch lat udało nam się zrobić to, co nie udało się w czasie kilku kadencji naszych poprzedników. Przede wszystkim, dzięki naszemu uporowi i wsparciu ze strony pana marszałka Adama Bielana, mamy przyznane 93 miliony złotych dofinansowania z budżetu państwa. Mamy podpisaną umowę z wojewodą w sprawie finansowania, mamy kompletną dokumentację projektową i czekamy na uprawomocnienie decyzji ZRID, co powinno nastąpić do końca miesiąca. Ogłaszamy więc przetarg i mam nadzieję, że to ostatecznie zakończy wszelkie dyskusje na temat tej inwestycji. Mam nadzieję, że wreszcie skończy się to - zupełnie niepotrzebne - straszenie radomian, a to opóźnieniami, a to utratą dofinansowania itd. Cały proces przygotowania inwestycji przeprowadziliśmy we właściwy sposób i teraz spokojnie czekajmy na oferty od wykonawców. Myślę, że już w czerwcu na placu budowy pojawi się ciężki sprzęt, a w 2020 roku będziemy świętować nasz wspólny sukces - mówił zaraz po rozpoczęciu procedury przetargowej prezydent Radosław Witkowski.
Po przebudowie cała al. Wojska Polskiego, od placu Matki Bożej Fatimskiej, aż do ronda Popiełuszki, będzie mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Przy skrzyżowaniach będą też dodatkowe pasy dla pojazdów skręcających. Tak samo ma wyglądać ul. Zwolińskiego od ronda Popiełuszki do granicy miasta (wylotówka w kierunku Puław i Lublina), a także fragment ul. Żółkiewskiego od ul. Holszańskiej (dawnej Rodziny Ziętalów) do ronda Popiełuszki. Wszystkie te drogi będą miały podobną szerokość jak pozostała część ul. Żółkiewskiego, czyli drogi krajowej numer 9. Samo rondo Popiełuszki (kozienickie), będzie powiększone do rozmiarów ronda Narodowych Sił Zbrojnych (warszawskie). Przy każdej z tych dróg będą udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.
Cała inwestycja ma być prowadzona przy zachowaniu ruchu. Będą oczywiście występowały utrudnienia, ale nie jest planowane całkowite zamykanie dróg krajowych numer 9 i 12 dla pojazdów. Najpierw zostaną zbudowane nowe jezdnie wszystkich trzech wyżej wymienionych odcinków (w przypadku al. Wojska Polskiego razem z wiaduktem nad torami kolejowymi). W tym okresie ruch będzie odbywał się po dotychczasowych drogach. Potem auta pojadą nowymi odcinkami, a drogowcy rozpoczną rozbiórkę obecnie istniejących jezdni i budowy ich od nowa.
Przypomnijmy, że przebudowa al. Wojska Polskiego i ul. Żółkiewskiego to inwestycja, która zgodnie z wnioskiem władz miasta ma przyznane 80-proc. dofinansowanie z budżetu państwa. Kwota 93 mln zł ma być przekazywana miastu w trzech transzach. W tym roku będzie to ponad 28 mln zł, które na wtorkowej sesji radni wprowadzili do budżetu miasta.