Pierwszy przetarg ogłoszony przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, został unieważniony 31 stycznia, ponieważ wartość jedynej oferty, która wpłynęła, wynosiła 288 mln zł, a PPL oszacował koszt inwestycji na ok. 88 mln zł i czas budowy – 52 tygodnie. „Z uwagi na jakość dokumentacji przejętej z miejskiej spółki, warunki pozostawiały wiele kwestii otwartych, w tym istotne kwestie ryzyk dla wykonawców. Jej wysokość (złożonej oferty – przyp. red.) w dużej mierze wiązała się z wzięciem pod uwagę wszystkich ryzyk po stronie wykonawcy, w szczególności dotyczących uwzględnienia maksymalnego zakresu robót sprowadzających się w praktyce do wybudowania nowej drogi startowej, a nie jej przedłużenia o 500 metrów, jak również kwestii uzyskania nowych pozwoleń” – wyjaśnia w komunikacie PPL.
Przystępując do prac nad ogłoszeniem kolejnego przetargu PPL rozważał jego dwa warianty. Jak tłumaczy PPL, „w wariancie pierwszym brano pod uwagę powtórzenie przetargu na dokładnie takich samych zasadach, w identycznym kształcie przyjmując, że tym razem wykonawcy będą bazowali na uzyskanych wcześniej odpowiedziach, w szczególności dotyczących projektu budowlanego, jednak przy jednoczesnym wydłużeniu czasu realizacji inwestycji z 52 do 64 tygodni. Wówczas otwarcie kopert nastąpiłoby 27.02.2019 roku”.
Po dokładniej analizie „opartej w dużej mierze na treści i charakterze zapytań, które wpłynęły w trakcie pierwszego przetargu”, a tych wpłynęło ok. 400, i odpowiedzi na nie, a także prowadzone równolegle prace dotyczące opracowania dokumentacji technicznej dotyczącej sieci uzbrojenia terenu, opracowania mapy do celów projektowych i opracowanie dokumentacji geotechnicznej i geologiczno-inżynierskiej, zdecydował się na drugą opcję.
Drugi wariant, zdaniem PPL uszczegóławia zakres prac i zwiększa ryzyko związane z procesem inwestycyjnym; czas na wykonanie robót został wydłużony do 64 tygodni. „Istotnym elementem doszczegółowienia dokumentacji przetargowej było doprecyzowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, a także bardziej dogodne dla potencjalnych wykonawców rozłożenie ryzyk realizacyjnych. Oczywiście, uaktualniona dokumentacja przetargowa będzie zawierała wszelkie wyjaśnienia, jakie Zamawiający udzielił na pytania, które wpłynęły w pierwszym postępowaniu” - zapowiada PPL.
Niezależnie od tego, na którą opcję PPL by się zdecydował, zakończenie prac i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie byłoby w tym samym terminie: sierpień 2020 roku. W opinii PPL to bezpieczny termin przy założeniu, że otwarcie lotniska zaplanowano w listopadzie 2020 roku. Zdaniem PPL, to właśnie druga opcja postępowania zwiększa prawdopodobieństwo pozytywnego zakończenia przetargu.
Nowy przetarg ma zostać ogłoszony w pierwszej połowie marca 2019 r., a podpisanie umowy z wykonawcą mogłoby nastąpić w drugiej połowie czerwca 2019 r.