Prace na dworcu PKP w Radomiu podzielone zostały na kilak etapów. Pierwszy dotyczył remontu peronów i tunelu, natomiast drugi - przebudowy układu torowego na trasie linii kolejowej nr 8. Inwestycja warta 100 mln zł, ma poprawić komfort podróży pasażerów, ale także bezpieczeństwo w ruchu pociągów. - Na dzień dzisiejszy, zaawansowanie prac wynosi 96 proc. W tym momencie to, co dzieje się na dworcu to prace związane z wykończeniem tego, co zostało rozpoczęte w zeszłym roku – mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
Inwestycja w rok
Prace na dworcu kolejowym w Radomiu rozpoczęły się w styczniu i od tego momentu dzień w dzień, przy pracach modernizacyjnych pracowało ok. 100 ludzi, w systemie dwuzmianowym. Jak przyznaje Romuald Mądry, zastępca dyrektora Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK prace idą zgodnie z wyznaczonym harmonogramem i zostaną oddane bez opóźnień. - Zbliżamy się do przekazania całości robót – informuje.
Układ torowy w obrębie stacji jest już prawie gotowy. Wymieniono 14 km. torów i 38 rozjazdów. Tory zostały wykonane w sposób tzw. bezstykowy, co oznacza, że pasażer wsiadający do pociągu, na stacji w Radomiu nie usłyszy już charakterystycznego stukotu kół pociągu. - Tory są wykonane w nowej technologii. Są połączone w ten sposób, że nie ma w nich przerw między szynami, co gwarantuje, że podróż będzie znacznie przyjemniejsza dla ucha – mówi Karol Jakubowski.
Na ostatnim etapie jest również montaż sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W ramach inwestycji, trzy perony zyskały nowe nawierzchnie i zadaszenie. Przypomnijmy, że od września podróżni korzystają już w pełni zmodernizowanego peronu nr 3. - Rozpoczęto już instalację elementów małej architektury. Podróżni zyskają wygodne ławki, nowe kosze na śmieci. Pojawi się też nowoczesny system nagłośnienia oraz oświetlenie – wymienia rzecznik PKP PLK.
Przejście podziemne
Jak poinformował Karol Jakubowski, bardzo intensywne prace wykończeniowe trwają przy budowie odnowionego przejścia podziemnego pod stacją. W tunelu ułożona została posadzka i nowa elewacja z trwałego kamienia szlifowanego. Tunel pod dworcem został wykonany w oparciu o istniejące przejście. - W 40 proc. jest to konstrukcja stara, a w 60 proc. całkowicie nowa – tłumaczy Romuald Mądry. - Cała elewacja w przejściu podziemnym została pokryta powłoką tzw. antygrafitii. Mocno zaawansowany jest również montaż wind. Do wykonania pozostało jeszcze przyłączenie oświetlenia i systemu monitoringu, który ułatwi zapobieganie aktom wandalizmu i zapewni większe poczucie bezpieczeństwa.
Na peronach i w przejściu podziemnym ma zostać zamontowanych 36 kamer. W tunelu poza odnowionymi ścianami, do dyspozycji podróżnych będą cztery windy, w tym jedna umieszczona przy wyjściu z tunelu w ul. Domagalskiego, które mają ułatwić poruszanie się osobom niepełnosprawnym, z ciężkim bagażem oraz matkom z wózkami. - Dodatkowo windy wyposażone są w oznakowania w postaci etykiet z nadrukiem w języku Braille'a dla osób niewidomych – przyznaje Karol Jakubowski.
Dodajmy, że w ramach prac prowadzonych na stacji pojawią się wiaty nad schodami. Schody, które dotychczas były bardzo strome, powstały na bazie starych, ale jak mówi Romuald Mądry, zostały skorygowane i teraz odpowiadają one wymaganym normom bezpieczeństwa.
Kierują ruchem
Ponadto w ramach inwestycji wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, wybudowana została całkowicie nowa nastawnia i budynek Lokalnego Centrum Sterowania, który umożliwia dyżurnym ruchu dokładne, płynne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na kilkudziesięciu kilometrowym odcinku i ewentualnie szybkie reagowanie w sytuacji, kiedy dojdzie do jakiś niespodziewanych awarii czy zdarzeń na torach. Budynek LCS znajduje się w pobliżu dworca, budynek został wykonany w nowoczesnej technologii zgodnie z wymogami UE. - Docelowo na tej nastawie będzie prowadzony ruch na całym odcinku między Radomiem a Czachówkiem, czyli na odcinku ok. 60 km – wyjaśnia rzecznik.