Głównym celem konferencji było propagowanie problematyki autyzmu, ale także doskonalenie zawodowe nauczycieli. W trakcie konferencji wypowiadali się specjaliści, którzy przedstawili m.in. różne metody terapii dla osób ze spektrum autyzmu.
Jest to już dziewiąta konferencja organizowana przez Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu, wszystkie dotychczasowe edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem. – Chcemy podążać za nowinkami i badaniami naukowymi, pokazującymi nam, które techniki i metody pracy są najbardziej skuteczne. Chcemy się przede wszystkim dzielić tą wiedzą i ją poszerzać – tłumaczy Żaneta Kawałek, dyrektorka ZSSiPO w Radomiu.
Jednym z prelegentów był profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Przemysław Bąbel, który poruszył temat neuroróżnorodności i tego, jaki ma ona wpływ na terapię osób ze spektrum autyzmu. – Idea neuroróżnorodności jest taką ideą włączającą, czyli po prostu pokazuje, że się między sobą pięknie różnimy. Niestety bardzo często ma ona też negatywne konsekwencje, ponieważ prowadzi do takiego przekonania, że skoro wszyscy się różnimy, to na przykład osoby z autyzmem czy ADHD nie potrzebują diagnozy, ani tym bardziej terapii, ponieważ ich zaburzenie to po prostu rodzaj funkcjonowania. Jednak zwolennicy tej teorii skupiają się głównie na osobach wysoko funkcjonujących, które sobie bardzo dobrze radzą w społeczeństwie. Takie osoby faktycznie mogą nie potrzebować terapii, jednak po drugiej stronie mamy osoby, które mają bardzo duże problemy z radzeniem sobie w społeczeństwie. Dlatego przyjmowanie, że neuroróżnorodność oznacza jednocześnie niepodejmowanie terapii, jest bardzo krzywdzące – wyjaśnia Przemysław Bąbel.
Jak podkreśla profesor, liczba diagnozowanych osób ze spektrum autyzmu stale się zwiększa. – Jedno na 100 dzieci ma zdiagnozowany autyzm. To jest bardzo dużo, a ta liczba cały czas rośnie i to jest poważny problem.
Wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, zwiększa się także wiedza dotycząca spektrum autyzmu, zwiększają się także możliwości terapii. – Kiedy zaczynaliśmy to było na ten temat jeszcze bardzo mało wiedzy, stąd zrodził się pomysł, żeby te konferencje kontynuować. Myślę, że jako placówka byliśmy prekursorami w szerzeniu wiedzy na temat spektrum autyzmu – mówi Ewa Pucułek, nauczycielka w ZSSiPO w Radomiu. – Dziedzina pedagogiki dotyczącej pracy z osobami ze spektrum autyzmu pojawiła się stosunkowo niedawno. Jednak na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat bardzo mocno się rozwinęła i ciągle pojawia się coś nowego. My nieustannie szukamy sposobów, jak pomóc i wspierać osoby ze spektrum. W nauce pojawia się także szereg nowych podejść, jak chociażby podejście behawioralne czy humanistyczne - dodaje Pucułek.
Podczas konferencji poruszone zostały także takie tematy, jak wsparcie osób ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich, komunikacja dzieci z autyzmem w teorii i praktyce czy trening umiejętności społecznych. W wydarzeniu wzięło udział kilkaset zainteresowanych osób. Podczas prelekcji uczestnicy mogli zadawać pytania, które prowadziły do merytorycznych dyskusji na temat autyzmu.
https://dami24.pl/wiadomosci/rozmawiali-o-autyzmie/29338