Ponieważ w pracach instytutu uczestniczyli m.in. Irena Egiejman, Zofia Wężyk, Stanisław Trześniewski, Stefan Wrocławski czy Wanda Przyłęcka, związani w międzywojniu z Instytutem Muzycznym im. Fryderyka Chopina, nowa instytucja uważała się za spadkobiercę tej przedwojennej. Jej siedzibą były pomieszczenia w kamienicy Kierzkowskich przy ul. Żeromskiego 36.
Instytut Muzyczny miał za zadanie zorganizowanie w mieście szkoły muzycznej i prowadzenie kursów muzycznych, a także upowszechnianie kultury muzycznej wśród radomian. Jeszcze w 1945 roku utworzył Niższą Szkołę Muzyczną i Szkołę Umuzykalniającą. Był też współorganizatorem ognisk muzycznych w Radomiu, Szydłowcu, Skarżysku-Kamiennej i Ostrowcu Świętokrzyskim.
W 1952 roku szkoły muzyczne upaństwowiono, więc instytut prowadził już tylko ogniska. Rok później zainicjował powstanie Radomskiej Orkiestry Symfonicznej. 2 kwietnia 1964 roku władze miejskie uznały, że dla propagowania muzyki będzie lepiej, jeśli w jeden organizm połączony zostanie Instytut Muzyczny, Radomska Orkiestra Symfoniczna i Klub Miłośników Muzyki. Tak powstało Radomskie Towarzystwo Muzyczne.
Do RTM należeli muzykujący radomianie różnych zawodów, m.in. nauczyciele, lekarze czy urzędnicy. „W przeszłości do najważniejszych zadań Towarzystwa Muzycznego należało prowadzenie Radomskiej Orkiestry Symfonicznej (1953-1979), ogniska muzycznego, ogniska baletowego, a także organizowanie wielu koncertów okolicznościowych. Przez lata działalności Towarzystwa Muzycznego cele statutowe pozostały niezmienne. Tu powstawały nowe inicjatywy festiwalowe, tj. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Radom-Orońsko, Cecyliańskie Dni Muzyki Sakralnej, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia, kontynuowane przez inne fundacje i stowarzyszenia” - czytamy na stronie Towarzystwa Muzycznego w Radomiu.
Dzięki współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie towarzystwo zorganizowało wiele ciekawych koncertów, m.in. Wielkiej Orkiestry Filharmonii Moskiewskiej, Chóru Chłopięco-Męskiego „Poznańskie Słowiki” pod dyrekcją Stefana Stuligrosza czy orkiestry Filharmonii Drezdeńskiej. Radomscy melomani mogli też wysłuchać recitali Witolda Małcużyńskiego, Piotra Palecznego i Jakuba Jakowicza. W latach 70. i 80 RTM prowadziło szeroką działalność umuzykalniającą, współpracując z wieloma zakładami pracy w mieście i całym woj. radomskim.
Na podstawie informacji zawartych w „Encyklopedii Radomia” Jerzego Sekulskiego, Radom 2012