W rozporządzeniu zachowano większość obecnie obowiązujących przepisów dotyczących kontroli ruchu drogowego. Przepisy te przede wszystkim obligują kierowców, podczas kontroli, do stosowania się do poleceń wydawanych przez osobę kontrolującą. - Podczas zatrzymania do kontroli należy pojazd zatrzymać w miejscu do tego wyznaczonym przez policjanta, trzymać ręce na kierownicy i umożliwić policjantowi dokonanie kontroli oraz identyfikację pojazdu, czyli możliwość sprawdzenia numeru WIN pojazdu czy możliwość odczytania nalepek homologacyjnych na szybie – wyjaśnia sier. sztab. Marcin Sawicki z KWP zs. w Radomiu. - Za niedostosowanie się do poleceń wydawanych przez osobę dokonującą kontroli w ruchu drogowym grozi mandat w wysokości 500 zł.
Co nowego?
Mimo, że większość obecnie obowiązujących przepisów zachowano, to jednak kierowców czekają również spore zmiany. Jak wyjaśnia MSWiA, głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji. Dotyczy to m.in. kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli. - Takim novum dla kierowców będzie to, że policjant będzie miał prawo do zatrzymywania radiowozu na czas przeprowadzania kontroli w miejscach, gdzie postój jest zabroniony, ale pod warunkiem, że nie będzie to stwarzało, zagrożenia w ruchu drogowym - zaznacza sier. sztab. Marcin Sawicki.
Ponadto policjant, inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg będzie wpisany Centralnej Ewidencji Pojazdów. Pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody.
Istotna zmiana dotyczy także tzw. szybkich testów trzeźwości. Policjant w mundurze nie będzie musiał przedstawiać się każdemu kierowcy. Ten zapis ma zwiększyć liczbę przeprowadzanych kontroli trzeźwości.
Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego. Dzięki zmianom łatwiej będzie kontrolującemu wnioskować do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem, jak również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje.
Od czwartku do kontroli będą mogli, tak jak do tej pory, zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej oraz Straż Miejska. Natomiast nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.