Odrestaurowanie roweru, to pomysł Zarządu Fabryki Broni w Radomiu. Okazja nadarzyła się sama i to nie byle jaka. W tym roku przypada 90. rocznica uruchomienia produkcji rowerów w Fabryce Broni. - Chcieliśmy uczcić tę rocznicę i jednocześnie przypomnieć, że przed II wojną światową w Fabryce Broni była produkowana nie tylko broń, ale również rowery, które były sprzedawane pod fabryczną marką „Łucznik”. Cieszyły się one dużą popularnością oraz słynęły z bardzo dobrej jakości – podkreśla Adam Suliga.
Podczas prezentacji odrestaurowanego roweru Maciej Borecki, członek zarządu Fabryki Broni, przyznał, że wszystkich zaskoczył – oczywiście pozytywnie – wynik renowacji. - Rower wygląda świetnie, a jednocześnie oryginalnie. Nie zaburzono w żaden sposób jego naturalnego piękna, duszy jaką ma w sobie – mówił podczas prezentacji Borecki.
Renowację roweru typ XVI tak zwanego balonowego, sportowego, szosowego, czyli popularnej „kolarki”, przeprowadziło Radomskie Towarzystwo Retrocyklistów „Sprężyści”. – Okazuje się, że po rozebraniu do tej przysłowiowej ostatniej śrubki i oczyszczeniu pojawił się ten oryginalny lakier, nikiel był zachowany naprawdę bardzo dobrze i po wypolerowaniu rower odzyskał dawny blask – mówi Łukasz Wykrota, prezes Radomskiego Towarzystwa Retrocyklistów „Sprężyści”.
Rower ma oryginalne siodełko, opony, łańcuch, pedały i znaczek z Łucznikiem umieszczony na ramie pod kierownicą. – Oprócz dętek, które są współczesne, wszystko inne jest oryginalne. Zachowały się w doskonałym stanie nawet obręcze z drewna bukowego, które zostały zakonserwowane no i teoretycznie ten rower jest już w pełni sprawny. Stanowi ogromną wartość muzealną – przyznaje Łukasz Wykrota.
Rower pochodzi z połowy lat 30. ubiegłego wieku. Należał do jednego z pracowników Fabryki Broni – Roberta Wąsiaka. Pojazd jeszcze przed wybuchem II wojny światowej kupił jego dziadek. - Dziadek bardzo o niego dbał, ponieważ rower sporo kosztował. Jest to cenna rodzinna pamiątka. Fabryka Broni to właściwie mój drugi dom, dlatego uważam, że Sala Tradycji jest najlepszym miejscem dla tego zabytku. Bardzo się cieszę, że rower został odnowiony i zyskał nowe życie – podkreśla Robert Wąsik.
Produkcja rowerów w Fabryce Broni w Radomiu to inicjatywa ówczesnego dyrektora Kazimierza Ołdakowskiego. W Radomiu wytwarzano rowery dla młodzieży, kobiet, turystyczne, sportowe, wyścigowe oraz wojskowe. Ceny kształtowały się od około 130 do ponad 200 złotych w zależności od typu. Tuż przed wybuchem II wojny światowej Fabryka Broni produkowała aż 18 typów rowerów „Łucznik”.