Jury XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego – Radom 2022 w składzie: Lena Frankiewicz, Bożena Sawicka, Łukasz Maciejewski, Tomasz Tyczyński, Jacek Wakar po obejrzeniu w dniach 8 - 15 października ośmiu spektakli konkursowych, na posiedzeniu końcowym w sobotę, 15 października postanowiło przyznać GRAND PRIX – w postaci „Kapelusza Gombrowicza” - rzeźby w wykonaniu Marzenny Olszewskiej – Bałki według pomysłu Małgorzaty Potockiej oraz 10 000 zł dla najlepszego spektaklu Festiwalu dla przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
https://www.cozadzien.pl/zdjecia/final-festiwalu-gombrowiczowskiego-zdjecia/86396
W „Iwonie, księżniczce Burgunda" - pierwszym, napisanym jeszcze przed wojną, dramacie Gombrowicz ukazuje mechanizmy konwenansów, ale przede wszystkim próbuje przedstawić sytuację człowieka uwikłanego w relacje z innymi. Pokazuje, w jaką stronę mogą ewoluować nasze kompleksy, kiedy spotkają się z absolutem. „Iwonę...” podczas festiwalu zobaczyliśmy dwukrotnie – w sobotę, 8 października na inaugurację pokazał ją Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa, a w poniedziałek krakowski Teatr Ludowy. Twórcą krakowskiego i zarazem zwycięskiego przedstawienia jest Cezary Tomaszewski. - Dla mnie ten spektakl był zaskakujący przez to, że przewracał Gombrowicza i był z nim wręcz taką potyczką. Zresztą reżyser nie ukrywał na spotkaniu, że gdzieś z tym Gombrowiczem się wadzi i szuka nowych rozwiązań dla tego tekstu - mówi Lena Frankiewicz, aktorka, reżyserka i członkini jury. - Muszę powiedzieć, że po "Iwonie" Grzegorza Jarzyny z 1997 roku, która była dla mnie emblematyczną inscenizacją tego tekstu i po wielu "Iwonach", które widziałam - bardzo czekałam na inscenizacje, która mnie zaskoczy. I ta "Iwona" Teatru Ludowego z Krakowa była właśnie dla mnie takim zaskoczeniem. Zrodziła ona też taki specjalny rodzaj napięcia między aktorami a widownią - dodaje Frankiewicz.
https://www.cozadzien.pl/kultura/jubileuszowy-festiwal/86149
Festiwal Gombrowiczowski trwał od 8 do 15 października. - Gombrowicz nie jest łatwy i to trzeba powiedzieć sobie wprost. Jednak ta sala teatralna podczas festiwalu była codziennie pełna. Widać, że festiwal Gombrowiczowski jest dla radomian jest ważny i to cieszy. Trzeba powiedzieć, że był to trudny festiwal, szczególnie po niełatwym czasie pandemii, gdzie tych premier Gombrowiczowskich było zdecydowanie mniej. Jednak mam nadzieję, że za dwa lata spotkamy się ponownie i będziemy mogli cieszyć się festiwalem - mówił Mateusz Tyczyński, wiceprezydent Radomia.
Podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego zostały przyznane również następujące nagrody:
- Zespołowa nagroda aktorska w wysokości 6 tys. zł dla Teatru Simul, Koniereni z Tokio z Japoni, w składzie: Yumi Akamatsu, Yuko Hazuki, Conan Amok, Teuyuki Nagamori, za oryginalność i konsekwencję formy i nieoczywiste spotkanie Gombrowicza z japońską kulturą;
- Nagroda w wysokości 6 tys. zł dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki;
- Dwie równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 5 tys. zł każda, dla: Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za bunt Bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu oraz dla Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzala w „Trans-Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, za podszyty ironią smutek i bezradność Gonzala;
- Nagroda w wysokości 5 tys. zł dla Michała Dracza za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, za stworzenie przestrzeni scenicznej budującej szczególny rodzaj napięcia między aktorami a widownią;
- Wyróżnienie zespołowe w wysokości 4 tys. zł dla Teatru Culitos z Buenos Aires w Argentynie w składzie: Luján Bournot, Natalia De Elia, Lucrecia Aguirre, Milagros Plaza Diaz, za radość grania Gombrowicza w spektaklu „Ferdydurke”;
- Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł. Dla Anny Pijanowskiej za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, akcentującej siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią;
- Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł dla Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, która stała się spiritus movens Gombrowiczowskiego świata;
- Wyróżnienie w wysokości 3 tys. zł dla Mateusza Śmigasiewicza za muzykę w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, budującą minimalistyczny, pełen napięcia kontrapunkt wobec przedstawienia;
- Publiczność za najlepsze przedstawienie uznała „Trans – Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego
w Tarnowie.