W „Iwonie, księżniczce Burgunda" - pierwszym, napisanym jeszcze przed wojną, dramacie Gombrowicz ukazuje mechanizmy konwenansów, ale przede wszystkim próbuje przedstawić sytuację człowieka uwikłanego w relacje z innymi. Pokazuje, w jaką stronę mogą ewoluować nasze kompleksy, kiedy spotkają się z absolutem. „Iwonę...” podczas festiwalu zobaczymy dwukrotnie – w sobotę, 8 października na inaugurację pokaże ją Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa, a w poniedziałek krakowski Teatr Ludowy. Rzeszowski spektakl wyreżyserował, znany i ceniony w Radomiu (w 1995 r. zrobił w Powszechnym „Komos”), Waldemar Śmigasiewicz, twórcą krakowskiego przedstawienia jest natomiast Cezary Tomaszewski.
W 1993 r. premiera „Zbrodni z premedytacją” w reżyserii Zbigniewa Brzozy otworzyła I Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski. Także teraz, na jubileusz festiwalu radomski Teatr Powszechny przygotował (8 października) inscenizację tej pełnej absurdu parodii kryminału, będącej relacją ze śledztwa w sprawie zbrodni, do której nie doszło. Do wiejskiej posiadłości K. w celu uregulowania spraw urzędowych przybywa sędzia śledczy. Mimo że wizyta jest zapowiedziana, nikt nie oczekuje go na stacji. Kiedy dociera do celu, zostaje przyjęty przez domowników niczym niespodziewany gość. Wreszcie podczas obiadu w sztywnej, pełnej napięcia atmosferze, domownicy wyznają śledczemu, że pan domu zmarł w nocy...
- Reżyserem radomskiego przedstawienia jest Błażej Peszek - zdradza Małgorzata Potocka, dyrektor Teatru Powszechnego.
Na scenie zobaczymy Izabelę Brejtkop, Joannę Zagórską, Piotra Kondrata, Adama Majewskiego i Michała Węgrzyńskiego. Scenografię i kostiumy przygotował Michał Dracz, autorem muzyki jest Wojtek Kiwer.
Radomianie na festiwalu zaprezentują też, granego od ponad dwóch lat, muzycznego „Tancerza”. Na podstawie opowiadania „Tancerz mecenasa Kraykowskiego” wyreżyserowała go Kinga Dębska. To opowieść o miłości, która czasem przybiera formę chorobliwej, obsesyjnej wręcz fascynacji drugim człowiekiem.
https://www.cozadzien.pl/kultura/powszechny-zaprasza-na-premiere-bedzie-zabawa-gombrowiczem/62514
„Dzienniki” Gombrowicza widzowie zobaczą aż w trzech różnych interpretacjach. W niedzielę, 9 października przedstawi je wybitny aktor Andrzej Seweryn. We fragmentach przez niego przygotowanych mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach. Solidna dawka aktorskiego mistrzowskiego kunsztu! „Dzienniki” przywiezie do Radomia także krakowski Teatr Bagatela (13 października). Adaptacja, reżyseria i wykonanie Mikołaj Grabowski. Na ekranie we własnych kompozycjach Olga Mysłowska. Jak mawia wschodni klasyk, będzie i smieszno, i straszno, a na pewno mądrze. A jak dobrze zagrane! „Dzienniki/Diary” to również performance muzyczny Jerzego Mączyńskiego, Katarzyny Dębskiej i Anastasii Valsamaki (15 października). W dialog wchodzą ze sobą scenicznie trzy elementy: dźwięk, wideo i ruch, które w zestawieniu z fragmentami „Dzienników” Gombrowicza tworzą intymny w charakterze, kameralny spektakl.
Teatr im. Ludwika Solskiego z Tarnowa przywiezie „Trans-Atlantico” w adaptacji i reżyserii Tomasza Gawrona. Scenariusz spektaklu został uzupełniony o fragmenty „Dziennika” pisarza z pierwszych lat emigracji. Przedstawienie było prezentowane w finale konkursu podczas 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa.
Jak zawsze, na festiwalu nie zabraknie gości z zagranicy. Teatr z Buenos Aires zaprezentuje (14 października) „Ferdydurke” w reżyserii Alejandro Radawskiego, a Simul Theatre z Tokio pokaże „Cosmos”.
Będą też imprezy towarzyszące. Na niedzielę, 9 października zaplanowano debatę literacką „Jak się wmieszać w literaturę”. Uczestnicy: Magdalena Marszałkowska, Aleksandra Pakieła, Anna Spólna, Dariusz Dobrzański i Paweł Mościcki będą rozmawiać z Michałem Pabianem o tym, jak odpowiedzialnie kształtować stanowiska, dzielić się opiniami i argumentami, jak może reagować na to świat fikcji i ile odpowiedzialności może jeszcze na siebie przyjąć życie literackie. Dyskutanci zastanowią się też, co z określeniem, które przylgnęło do Gombrowicza – pisarza „sumienia narodu”, czy warto jeszcze posługiwać się tą metaforą. Wstęp wolny.
Z kolei w piątek, 14 października na scenie Kotłownia będzie można zobaczyć „Pamiętnik Stefana Czarnieckiego” w reżyserii Roberta Stępniewskiego i wykonaniu aktorów Teatru Resursa.
Przez cały czas trwania festiwalu będzie można oglądać wystawy: pokonkursową plakatów gombrowiczowskich oraz ekspozycję „Iwona, księżniczka Burgunda”.
Werdykt jury poznamy w sobotę, 15 października.