Inwestycja była realizowana w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1917 roku dworzec i jego najbliższe otoczenie przeszły kompleksową przebudowę. Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą, natomiast nowością są podświetlane napisy z nazwą stacji i napisem dworzec kolejowy.
Przebudowa zmieniła również wnętrze dworca Jastrząb. Jest ono na wskroś nowoczesne, utrzymane w jasnej kolorystyce. W holu, który jest jednocześnie poczekalnią, podróżni znajdą ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze mieszczą się również toalety oraz niewielkie pomieszczenie na wynajem. Piętro budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne. - Dzięki zakończonej właśnie inwestycji podróżni zyskali kolejny komfortowy, dostępne i bezpieczny obiekt. Dworzec Jastrząb to połączenie historycznego wyglądu z nowoczesnością. To również dowód na to, jak pozytywnie zmienia się polska kolej - mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
https://www.cozadzien.pl/region/rozpoczela-sie-przebudowa-dworcow-kolejowych-w-pionkach/87301
- Otwarcie dworca Jastrząb to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy gminy Jastrząb zyskają dzięki temu komfortowy, przyjazny środowisku i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami budynek dworcowy. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny dworzec stanie się wizytówką gminy oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Radomia i Skarżyska-Kamiennej. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2,8 mld zł na modernizację blisko 200 dworców - tłumaczy Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Jestem przekonany, że mieszkańcy miejscowości i wszyscy odwiedzający będą pod wrażeniem przemiany, jaką przeszedł dworzec. Jest teraz bardziej dostosowany do wygody podróżnych w tym także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Swój udział w modernizacji obiektu mają fundusze unijne, które pomagają odmieniać oblicze polskich dworców i dostosowywać je do współczesnych standardów obsługi. Podróżni z pewnością docenią oddanie do użytku nowoczesnego budynku dworca. Dzięki remontowi nie tylko odzyskał historyczne piękno, ale stał się obiektem funkcjonalnym, komfortowym i ekologicznym - informuje Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
https://www.cozadzien.pl/radom/od-2023-r-pociagi-do-warszawy-pojada-szybciej/87149
Dzięki inwestycji dworzec stał się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpieczny. Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego tej grupie podróżnych. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Dworzec jest również bardziej przyjazny środowisku. W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Zredukowano również straty ciepła poprzez wymianę okien i drzwi, a także wprowadzono szereg innych pomniejszych działań. Za pracę urządzeń i instalacji w budynku odpowiada system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który optymalizuje również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
https://www.cozadzien.pl/region/kozienice-zyskaja-polaczenie-kolejowe-z-warszawa/86748
Dzięki inwestycji zmieniło się również najbliższe otoczenie budynku. Wyburzono budynki gospodarcze. Powstały nowe chodniki, droga dojazdowa oraz miejsca parkingowe (w tym stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami), a także strefa kiss&ride. W sąsiedztwie dworca uporządkowano również zieleń, a także zamontowano nowe ławki, kosze oraz wybudowano wiatę rowerową, która pomieści około ośmiu jednośladów.
Przebudowa dworca Jastrząb kosztowała nieco ponad 8 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Krobel Sp. z o.o. ze Starachowic.