Drugi z trzech odcinków
To przedłużenie drogi ekspresowej S79 oddanej do ruchu w 2013 r. wraz z kolejnym odcinkiem S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (S2 POW). Wyprowadza ruch ze stolicy na południe od węzła Warszawa Lotnisko na skrzyżowaniu z S2 POW. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km to dwujezdniowa trasa z trzema pasami ruchu.
Wybudowano dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, dziewięć wiaduktów, kładkę pieszo-rowerową, dwa przejścia dla małych i średnich zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizację 29 km południowego wylotu S7 z Warszawy do Grójca, podzielono na trzy odcinki. Z dwóch skrajnych kierowcy już korzystają. Do czasu zapewnienia przejezdności na środkowym z nich, wyjazd w kierunku Krakowa będzie prowadził, tak jak dotychczas, przez S8 do Janek i dalej przez DK7 do węzła Tarczyn Północ na S7.
Czasowa organizacja ruchu, ograniczenia tonażowe
Odcinek Warszawa Lotnisko - Lesznowola powstał w docelowym układzie i po połączeniu z sąsiednim zapewni nowy wyjazd ze stolicy w kierunku Krakowa. Niestety, za sprawą braku nowego przebiegu drogi wojewódzkiej 721, zjazd z S7 na jej obecny przebieg w kierunku Nadarzyna i Piaseczna ma tymczasowe rozwiązanie. Z węzła Lesznowola w kierunku Nadarzyna kierowcy wjeżdżają na drogę serwisową po zachodniej stronie S7, do ulicy Słonecznej. Z kolei ruch w kierunku Piaseczna prowadzi przez węzeł Lesznowola, do wybudowanego ronda w ciągu ul. Postępu oraz dalej ulicą Postępu do ulicy Słonecznej. Jednocześnie wjazd na drogę ekspresową z lokalnej sieci dróg odbywa się wyłącznie ulicą Postępu.
Taka organizacja ruchu spowodowała też ograniczenia dla pojazdów powyżej 3,5 t. Mogą one korzystać tylko z odcinka pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko i Zamienie.
Kontrakt
Umowa o wartości ok. 457,3 mln zł została zawarta w lutym 2020 r. Zadaniem wykonawcy, firmy Polaqua, była kontynuacja projektowania i budowa odcinka drogi ekspresowej S7. Przypomnijmy, że 16 maja 2019 r.
Warto przypomnieć, że GDDKiA była zmuszona do odstąpienia od umowy z poprzednim wykonawcą, firmą Rubau Polska, która nie była w stanie zrealizować tego zadania.
29 kilometrów S7 i trzy zadania realizacyjne
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:
od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
Trasa ekspresowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i kończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Wjazd na nową drogę umożliwiają już węzły: Zamienie, Lesznowola i Tarczyn Południe. Trzy kolejne, Antoninów, Złotokłos i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie budowy.
Zaawansowanie prac na środkowym odcinku S7
Przypomnijmy, że analogiczna sytuacja jak na udostępnianym dzisiaj odcinku miała miejsce również na odcinku środkowym. GDDKiA była zmuszona do odstąpienia od umowy z poprzednim wykonawcą, firmą IDS-BUD, która nie była w stanie zrealizować tego zadania.
W czerwcu 2021 r. podpisana została umowa z nowym wykonawcą (PUT Intercor), który obecnie realizuje budowę tego odcinka S7.
Pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ, na trasie głównej układane są kolejne warstwy konstrukcji drogi oraz nawierzchnia bitumiczna. Na drogach lokalnych i serwisowych wykonawca prowadzi roboty ziemne. W zakresie obiektów mostowych wykonywana jest ich konstrukcja (m.in. płyta pomostowa, fundamentowa, skrzydła) kapy chodnikowe, wykonywane są pale niezbędne do budowy ekranów akustycznych. Ponadto realizowana jest kanalizacja deszczowa, melioracja, zbiorniki retencyjne. W toku jest przebudowa i budowa urządzeń podziemnych.
Zapewnienie przejezdności ciągu głównego przewidziane jest jesienią br., natomiast zakończenie wszystkich prac w I kwartale 2024 r.
Dodatkowo do końca III kwartału 2024 r. wykonawca wyremontuje 17 kilometrów obecnego przebiegu DK7, od Sękocina Starego do Rembertowa.
W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót.
Budowa 29 km południowego wylotu S7 z Warszawy jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.