Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach projektu „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego”. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą ponad 9,5 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy ok. 23 km nowej linii kolejowej Świerże Górne – Dobieszyn, łączącej linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (nr 8).
- Program "Kolej+" w województwie mazowieckim przechodzi z fazy słów do czynów. Mamy podpisane umowy na cztery projekty kolejowe o łącznej wartości 1,3 mld zł. Projekt w Kozienicach jest pierwszym, na który została podpisana umowa wykonawcza. Dzięki temu przechodzimy do fazy realizacji. W perspektywie czasu pozwoli to połączyć Kozienice z siecią kolejową - mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
To szczególnie ważny projekt dla Kozienic. Dzięki temu miasto przestanie być wykluczone kolejowo.
- Teraz etap projektu, który jest chyba najtrudniejszy. Zakończenie jest planowane na początek 2026 r., a później 3-3,5 roku wykonanie, więc mam nadzieję, że 10 lat po podpisaniu listu intencyjnego kolej stanie się rzeczywistością - mówi burmistrz Piotr Kozłowski.
W ramach realizacji inwestycji mają powstać nowe stacje i przystanki kolejowe - Kozienice, Świerże Górne i Głowaczów.
- Wybudujemy prawie 24 km nowej linii kolejowej, gdzie powstaną trzy przystanki. To inwestycja, która pozwoli nam włącznie ruchu kolejowego w stacji Dobieszyn i połączenie nowego odcinka z Warszawą oraz w kierunku południa Polski - tłumaczy Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Biuro projektów przygotuje teraz dokumentację i ma uzyskać niezbędne pozwolenia. W 2026 r. planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych.
W ramach programu Kolej+ w województwie mazowieckim mają być realizowane cztery projekty. Oprócz linii do Kozienic zaplanowano rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce i Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze - Przasnysz jako realizacji szlaku Kolei Północnego Mazowsza.
Wartość całej inwestycji szacowana jest na 321 mln zł.