Modernizacja kolejowa linii E65
Historyczny remont jest częścią większego przedsięwzięcia – modernizacji odcinków międzynarodowej linii kolejowej E65, biegnącej z Grecji przez Bałkany, Węgry, Słowację, Czechy i Polskę. Na inwestycję przygotowano ogromny budżet w wysokości 7 mld złotych. Część środków pozyskano od Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Katowice i okolice czekają poważne i szeroko zakrojone prace modernizacyjne, które potrwają ok. 4 lata. Będzie to trudny okres, który odbije się zarówno na kierowcach samochodów, jak i pasażerach kolei.
Remont węzła kolejowego w Katowicach – jakie prace obejmuje?
Modernizacja linii E65 dotyczy trzech odcinków: Będzin-Katowice Piotrowice, Tychy-most Wisła (Goczałkowice), Zabrzeg-Zebrzydowice. Planowana jest wymiana 280 km torów (40 km zostanie położonych od nowa). Prace modernizacyjne obejmą również 21 stacji i przystanków kolejowych oraz 195 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, przejść podziemnych i mostów).
W Katowicach modernizacji zostanie poddanych aż 6 wiaduktów kolejowych, na ulicach: Bagiennej, Granicznej, Mikołowskiego, Przodowników, Załęskiej, Kłodnickiej. Obiekty te są ulokowane niemal w całym mieście. Biegną wzdłuż odcinka pomiędzy Będzinem a Katowicami-Piotrowicami. Co więcej, przy ul. Paderewskiego powstanie nowe przejście podziemne i przystanek Katowice Uniwersytet. W okolicach ul. Wiosny Ludów budowany jest przystanek Szopienice Morawa, a między ul. Damrota i Francuską powstają przystanki Katowice Akademia i Katowice Kokociniec.
Remont linii kolejowych a utrudnienia
Przedsięwzięcia o tak dużej skali nie da się przeprowadzić bez utrudnień w ruchu kolejowym i drogowym. Aglomeracja śląska jest mocno zurbanizowanym obszarem, dlatego zarówno kierowcy, jak i pasażerowie muszą być przygotowani na występowanie trudności w poruszaniu się po mieście. Zarządcy kolei i ruchu drogowego robią wszystko, co w ich mocy, aby przepustowość Katowic i komfort podróżowania po mieście był jak najwyższy.
Jakie utrudnienia czekają na pasażerów rozpoczynających swoją podróż na dworcu w Katowicach? W związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego liczba pociągów na terenie aglomeracji będzie ograniczona. Pociągi jadące z i do Sędziszowa będą rozpoczynały i kończyły bieg na stacji Sosnowiec Górny, a pociągi z i do Oświęcimia na stacji Mysłowice.
Przed modernizacją linii pociągi dalekobieżne zatrzymywały się w Katowicach na stacji głównej. W trakcie remontów część z nich będzie przekierowana na stację Katowice Ligota – mowa tutaj o pociągach jadących w stronę Przemyśla, Rzeszowa i Gdyni. Ponadto składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co jest związane z zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych: przy ulicy 73 Pułku Piechoty i Jankego. Co więcej, za wybrane nocne składy Kolei Śląskich zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa.
Planuj podróż do i z Katowic wygodnie i bez stresu
Podróżni w najbliższym czasie mogą spodziewać się dynamicznych zmian w przejazdach pociągów z i do Katowic. Modernizacja linii kolejowych to przedsięwzięcie, które nawet pomimo dobrej organizacji może zaskoczyć nieoczekiwanymi trudnościami. Jeśli planujesz podróż z lub do Katowic, skorzystaj ze sprawdzonej wyszukiwarki połączeń. EuroPodróże to serwis grupujący przejazdy różnych przewoźników, oferujący zawsze aktualny rozkład jazdy. Skorzystaj z nowoczesnego narzędzia – zaplanuj podróż i zarezerwuj bilety. Aby zawsze mieć łatwy dostęp do platformy, pobierz aplikację mobilną EuroPodróże i nie daj się zaskoczyć zmianom w harmonogramie odjazdów i przyjazdów.