Kolekcja sztuki współczesnej Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu znów przypomina o swojej sile. A właściwie o pięknie. Od wtorku, 27 stycznia można tu podziwiać wystawę „O kobietach w sztuce współczesnej”.
Składa się na nią blisko 90 dzieł 40 artystów, w tym tak znanych jak Edward Dwurnik, Władysław Hasior, Jan Lebenstein. To obrazy, rzeźby, grafiki, rysunki z lat 1950-2012, niektóre znane już radomskim miłośnikom sztuki, ale też nowe dary, nigdy wcześniej nie pokazywane.
- Artyści, zarówno kobiety, jak mężczyźni, przedstawiają kobietę w różnych sytuacjach i rolach. Wystawa mówi o sprawach ważnych i poważnych, ale też cieszy oko, po prostu niesie radość z obcowania ze wspaniałą sztuką - zachęca Magdalena Kwiatkowska - Rzodeczko, która wraz z Mieczysławem Szewczukiem przygotowała ekspozycję.
Są też kobiety w sytuacji historycznej i tragicznej – na rysunkach Krzysztofa Mańczyńskiego („Kobiety z Bośni”), na których autor przedstawił w tle kobiety ukrzyżowane.
W sali drugiej m.in. dwie ironiczne rzeźby Marii Pinińskiej-Bereś „Stół II. Uczta”, i „Czy kobieta jest człowiekiem?” – to dzieła prekursorskie w polskiej i światowej sztuce feministycznej. Jest też asamblaż Władysława Hasiora „Czas robi swoje” o przemijaniu urody ciała.
Sala trzecia to miłość, erotyzm i seks. A więc przede wszystkim fantazje Jana Lebensteina, Jerzego Skarżyńskiego i Jana Dobkowskiego oraz marmurowa rzeźba Barbary Falender „Pełnia” z 1976 roku, zdumiewającą w tamtym czasie manifestacją seksu. Tu znalazło się też wyobrażenie rajskiej Ewy, na obrazie Eugeniusza Muchy „W raju. Grzech”. Nie mogło również zabraknąć uduchowionych aktów Jerzego Nowosielskiego.
W sali czwartej zebrano prace przedstawiające kobietę w rodzinie. Mamy tu więc matki, żony, narzeczone. Dominują wielkoformatowe autoportrety artystek z mężami: dwa obrazy Marii Markowskiej i rysunek Krystyny Piotrowskiej.
Znalazło się też miejsce na kobiety w sztuce sakralnej – tu dwa znakomite obrazy pt. „Pieta” Eugeniusza Muchy (z Matką Boską Bolesną i wyraźnym nawiązaniem do sztuki ludowej) i Krystyny Brzechwy (obraz przedstawia matkę księdza Jerzego Popiełuszki z ciałem syna).