W siedzibie Instytutu Technologii Eksploatacji w środę, 18 marca odbyła się konferencja na temat szkolnictwa zawodowego, organizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Radomskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Wiceprezydent Radomia Karol Semik zapowiedział utworzenie klastra edukacyjnego, na zwór istniejącego już w Siedlcach, zrzeszającego konsorcja pracodawców, szkoły zawodowe, gimnazja.
- Ważna jest praca tych właśnie środowisk, które zmieniają kształcenie zawodowe w mieście, jak również szybki proces adaptacji uczniów w szkołach zawodowych i w przedsiębiorstwach - stwierdził.
Nie ma jednak na razie konkretnych informacji, kiedy do powstania klastra miałby dojść. Nadal trwają rozmowy w tej sprawie.
WSPIERAĆ PRZEDSIĘBIORCÓW
Według Krzysztofa Symela, kierownika Ośrodka Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki ITE, ważne jest, aby środowiska edukacyjne wspierały samych przedsiębiorców, którzy często nie mają wystarczającej wiedzy, jak dokształcać swoich pracowników i podnosić ich kwalifikacje, a często mają problem z pozyskiwaniem nowych, odpowiednio przeszkolonych pracowników.
- Pracodawcy też powinni być odpowiednio informowani i edukowanie w tym zakresie – podkreśla Symela.
W doskonalenie jakości edukacji zawodowej mają włączyć się przedstawiciele radomskiej strefy ekonomicznej. Jest to wynik porozumienia zawartego w styczniu pomiędzy przedstawicielami specjalnych stref ekonomicznych a kuratorami oświaty.
- Ta współpraca ma dać przyszłym pracownikom szansę na poznanie zawodu, próbę pracy, a przede wszystkim możliwości wyboru swojej własnej ścieżki zawodowej – tłumaczy Karol Semik.
NAUCZYCIELE KONTROLOWANI
Kolejnym elementem wdrażania nowego programu edukacyjni zawodowej (wszedł w życie 1 stycznia 2014) jest rozwijanie umiejętności uczniów, nauczycieli i pracowników oraz poprawy ich sytuacji na rynku pracy. W tym celu monitorowani mają być m.in. radomscy nauczyciele szkół zawodowych.
- Ta kontrola ma zdiagnozować ewentualne problemy w procesie wdrażania programu, aby rozwój edukacji zawodowej był jak na najwyższym poziomie. Monitorowaniu zostaną także poddani absolwenci szkół zawodowych. Ich losy będzie śledzić Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, który pomoże młodym ludziom w dialogu z lokalnymi instytucjami doradztwa zawodowego oraz samymi przedsiębiorcami. Ośrodek będzie również wspierał szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe oraz rozwój pozaszkolnych form kształcenia i uczenia się, w tym tzw. kształcenie modułowe – połączenie teorii z praktyką – wyjaśnia Ewa Konikowska – Kruk, dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN.
JAKIE OFERTY NA LOKALNYM RYNKU PRACY?
Według Krzysztofa Symela obecnie na lokalnym rynku pracy pojawiają się nowe oferty pracy przede wszystkim w sektorach IT, telekomunikacji oraz ochrony środowiska.
- Jest to istotny sygnał dla młodych ludzi, którzy wybierając kształcenie zawodowe w tych obszarach, po ukończeniu szkoły dostaną zatrudnienie. powiedział. – Rośnie też zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w obszarze rozwoju nowych technologii. Tutaj brakuje managerów innowacji i specjalistów ds. komercjalizacji innowacyjnych technologii.
Dla zainteresowanych gimnazjalistów: w dniach 23-27 marca na terenie województwa mazowieckiego – w tym także Radomia - Mazowiecki Kurator Oświaty organizuje Tydzień Zawodowca. Będzie można odwiedzić wybrane szkoły zawodowe, dowiedzieć się o warunkach kształcenia i zapoznać się z ofertą edukacyjną.