Za nami kolejny rok szkolny, który ponownie nie należał do najłatwiejszych zarówno dla uczniów, jak i dla pracowników oświaty. Wiceprezydent Katarzyna Kalinowska jednak zaznacza, że mimo wielu trudności, radomska oświata poradziła sobie bardzo dobrze. - Wszystkim nauczycielom, pracownikom oświaty dziękuję za ten rok szkolny. Ten rok był trudny, ale dzięki wytężonej pracy, otwartości, empatycznemu podejściu wszystkich pracowników możemy uznać, że był dobry i udany dla radomskich szkół – przyznaje wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.
W związku z pandemią koronawirusa, która również w tym roku odcisnęła się na pracy szkoły, udało się przyspieszyć działania związane z informatyzacją systemu oświaty. - Mimo tego, że ten rok był niestandardowy, udało nam się przeprowadzić szereg nowych rozwiązań o charakterze organizacyjnym. Wszystkie nasze placówki oświatowe pracują na platformie Windows 365 i używają aplikacji Teams, co pozwoliło na ujednolicenie dydaktyki w systemie zdalnym – mówi Kalinowska. Jednocześnie wskazuje, że proces nauki zdalnej w naszym mieście był przeprowadzony prawidłowo. - Były kontrole, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście nauka zdalna była prowadzona dobrze i efektywnie, co oczywiście nie zastąpi nauki stacjonarnej. Nasze kontrole nie wykazały żadnych istotnych uchybień – przyznała.
Oddziały przygotowawcze dla ukraińskich dzieci
W trakcie trwania drugiego semestru, za naszą wschodnią granicą wybuchła wojna. Ta również miała wpływ na kształt funkcjonowania szkół. W PSP nr 19, ZSP nr 3 i w LO nr 13 utworzono dziewięć oddziałów przygotowawczych dla uchodźców dla około 700 dzieci z Ukrainy. - Przygotowanie tych oddziałów wymagało dużej determinacji, mobilizacji. Główny nacisk w tych oddziałach jest kładziony na naukę języka polskiego. Ale poszliśmy dwutorowo i stworzyliśmy też oddziały ogólnodostępne. Mija kolejny miesiąc funkcjonowania naszej oświaty z oddziałami przygotowawczymi i z oddziałami ogólnodostępnymi, w których uczą się dzieci z Ukrainy i do organu prowadzącego nie docierają żadne sygnały, żeby ten proces adaptacji i integracji był w jakikolwiek sposób zachwiany – tłumaczy wiceprezydent.
Oświata w Radomiu jako inwestycja
W mijającym roku szkolnym gminie udało się pozyskać prawie 5,5 mln zł ze źródeł zewnętrznych m.in. na poprawę wyposażenia placówek oświatowych. W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” wsparcie otrzymało 35 szkół podstawowych, a z programu „Aktywna tablica" skorzystało 19 szkół. Udało się również przeprowadzić takie programy jak: „Poznaj Polskę”, „Zostań żołnierzem Rzeczpospolitej”, program który wiąże się z uruchomieniem oddziału przygotowania wojskowego w XI LO, czy realizacja rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym. Zewnętrzne wsparcie, jak podkreśla wiceprezydent, jest niezwykle cenne ze względu na zmniejszającą się subwencję. - Każdego roku do oświaty z naszego budżetu dokładamy coraz więcej i każdego roku udział subwencji w wydatkach oświatowych maleje, a udział wydatków z naszego budżetu rośnie. Dzisiaj ten wskaźnik wynosi 42 proc. Zauważamy tendencję rosnącą i w przyszłym roku ten wskaźnik będzie jeszcze większy – zaznacza Kalinowska.
Mimo tegorocznych wyzwań udało się przeprowadzić szereg inwestycji, niektóre z nich zakończono, a inne są w trakcie realizacji. Udało się utworzyć Centrum Usług Wspólnych, czyli projekt, który ma pomóc w obsłudze księgowo-kadrowej radomskim przedszkolom. - Dzisiaj CUW działa już dwa miesiące i dziś mogę powiedzieć, że była to dobra decyzja – stwierdza wiceprezydent. Od 1 września Centrum Kształcenia Zawodowego i Centrum Kształcenia Ustawicznego będzie funkcjonowało jako jedna placówka, z jedną kadrą zarządzającą.
- Coś z czego jesteśmy bardzo dumni to to, że przedszkole przy ul. Kujawskiej zacznie funkcjonować od 1 września. To będzie jedno z najnowocześniejszych przedszkoli w Radomiu. Do budynku przy ul. Kujawskiej przeniesie się również poradnia psychologiczno-pedagogiczna, która obecnie mieści się przy ul. Toruńskiej – przypomina Kalinowska.
Natomiast w trakcie realizacji są takie inwestycje jak: termomodernizacja budynków i budowa nowego boiska przy Zespole Szkół Elektronicznych, budowa boisk sportowych przy Zespole Szkół Zawodowych im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala”, przebudowa dachu budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14, budowa ogrodu sensorycznego przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka, przebudowa instalacji centralnego ogrzewania w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 26.
W tym roku szkoły i przedszkola kończy ponad 36,5 tys. uczniów.