Dlatego przed nami wirtualna edycja "Okien" - planowane spotkania z dr Agnieszką Turoń-Kowalską i dr. Hubertem Czyżewskim odbędą się w sieci, tam również będzie można oglądać wystawę "Bałwochwalstwo" (taki temat miał nosić festiwal przed wybuchem pandemii) oraz obejrzeć e-spektakl na podstawie bajek Leszka Kołakowskiego. I zapoznać się z wynikami konkursu literackiego "Raport z zagrożonego miasta", który został ogłoszony w kwietniu. Wiele tekstów ma charakter filozoficzny - dlatego rozstrzygnięcie tej literackiej rywalizacji znajdzie się w programie "Okien".
W bieżącym roku szkolnym z powodu epidemii nie została rozstrzygnięta Ogólnopolska Olimpiada Filozoficzna (zakończyła się na drugim etapie). W związku z tym w tym roku nie zostanie wręczona Nagroda Leszka Kołakowskiego i Gminy Miasta Radomia dla zwycięzcy olimpiady. Wyłoniono jednakże laureata najlepszego eseju poświęconego myśli Leszka Kołakowskiego; decyzją fundatorów i organizatorów wręczenie tej specjalnej nagrody będzie miało miejsce podczas kolejnej edycji "Okien". Z powodu zamknięcia szkół trzeba było też zrezygnować z tradycyjnej debaty rozpoczynającej festiwal.
PROGRAM
28 maja (czwartek)
- godz. 17.00 - "Raport z zagrożonego miasta" - rozstrzygnięcie konkursu literackiego. Nagrodzone teksty czytają aktorzy Teatru "Resursa" (cz. 1)
- godz. 18.00 - "Bałwochwalstwo" - otwarcie wirtualnej wystawy w "Galerii Resursa" (ekspozycja przygotowana we współpracy z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu - kuratorzy: Elżbieta Raczkowska i prof. Andrzej Markiewicz)
- godz. 19.00 - "Chrześcijaństwo" - spotkanie z dr. Hubertem Czyżewskim, filozofem, redaktorem zbioru tekstów Leszka Kołakowskiego (prowadzenie: Marcin Kępa)
29 maja (piątek)
- godz. 17.00 - "Raport z zagrożonego miasta". Nagrodzone teksty czytają aktorzy Teatru "Resursa" (cz. 2)
- godz. 18.00 - "Historia pewnego złudzenia" - spotkanie z dr Agnieszką Turoń-Kowalską, autorką książki o "heglowskim ukąszeniu" Leszka Kołakowskiego (prowadzenie: Marcin Kępa)
30 maja (sobota)
- godz. 17.00 - "Raport z zagrożonego miasta". Nagrodzone teksty czytają aktorzy Teatru "Resursa" (cz. 3)
- godz. 18.00 - "Trzy bajki z królestwa Lailonii" - premiera e-spektaklu Teatru "Resursa", reż. Robert Stępniewski
Agnieszka Turoń-Kowalska - doktor nauk społecznych w zakresie nauk politycznych, magister filozofii, adiunkt Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych oraz European Consortion for Political Research. Jej zainteresowania naukowe skupiają się w szczególności na dorobku patrona radomskiego festiwalu. Autorka monograficznej książki Historia pewnego złudzenia. "Heglowskie ukąszenie" Leszka Kołakowskiego.
Hubert Czyżewski - historyk filozofii (doktor), absolwent Uniwersytetu w Oksfordzie. Redaktor zbioru esejów Leszka Kołakowskiego Chrześcijaństwo (Kraków 2019). Specjalizuje się w zagadnieniach na pograniczu religii, filozofii i polityki w czasach najnowszych.
"Trzy bajki z królestwa Lailonii" - kolejny spektakl przygotowany specjalnie na festiwal "Okna" przez radomski Teatr "Resursa", zrzeszający dorosłych amatorów. Tym razem zespół sięgnął po trzy bajki Leszka Kołakowskiego: "Garby", "Jak szukaliśmy Lailonii" i "Opowiadanie o zabawkach dla dzieci". Scenariusz napisała Dorota Lewandowska, reżyserował Robert Stępniewski.
"Bałwochwalstwo" - wystawa plastyczna. "W otaczającej nas rzeczywistości, w której dyktatura „estetyki za wszelką cenę” pełni tak ważną i wyjątkową rolę, dzieła prezentowane na wystawie pod względem kreacji wydają się być zwolnione z powyższych obramowań, niosąc po prostu ulgę, wydają się być enklawami wolności. Na zaproszenie do udziału w wystawie odpowiedziało ponad dwudziestu twórców, przedstawicieli środowisk akademickich Krakowa, Warszawy, Częstochowy i Radomia oraz artystów plastyków członków ZPAP z Zakopanego a także Rzeszowa. Reprezentują indywidualne programy artystyczno-estetyczne i bardzo różne warsztatowo-stylistycznie poszukiwania, które skłaniają do formułowania wypowiedzi w różnych mediach w dążeniu do najpełniejszego wyrażania wyniku rozwiązania problemu zawartego w myśli przewodniej Festiwalu" (ze wstępu do katalogu ekspozycji prof. Andrzeja Markiewicza).