Oznacza to, że w najbliższych latach najwięcej pieniędzy z Unii Europejskiej zasili projekty transportowe oraz inwestycje, pozwalające upowszechnić wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Priorytetem będzie też wykorzystanie w biznesie potencjału naukowo-badawczego Mazowsza i dofinansowywanie innowacyjności i przedsiębiorczości. Duża część dotacji przeznaczona jest na walkę z ubóstwem i zmniejszenie bezrobocia.
Województwo mazowieckie zostało jako jedyne w Polsce uznane za region lepiej rozwinięty. To przełożyło się nie tyle na główne cele, jakie Mazowsze ma realizować przy udziale środków unijnych, co na wysokość kwot na nie przeznaczonych. Najwięcej - 348 mln euro - przeznaczono na środowisko; 278 mln euro na badania i rozwój; 232 mln - na drogi; 213 mln - na przedsiębiorczość; 153 mln - na e-rozwój; 135 mln - na kolej; 108 mln - na zdrowie; 35,7 mln - na kulturę.
ROZWÓJ ZRÓWNOWAŻONY
– Region nadal będzie dbać o swój rozwój, ale musi się to odbywać w trosce o naturalne bogactwo Mazowsza i jednocześnie z uwzględnieniem realnych problemów mieszkańców województwa. Chcemy jak najwięcej wydobyć z potencjału naukowego regionu. Z drugiej strony pamiętamy o ważnej roli małych i średnich przedsiębiorstw – również w tworzeniu nowych miejsc pracy. I gdy mówimy np. o sile sadownictwa z naszego regionu, gdy zachwalamy piękne tereny, w których można wypocząć, to z tyłu głowy cały czas mamy troskę o to, by Mazowsze było jak najczystsze, by nie traciło również tego potencjału, który pozwala rozwijać się np. rolnictwu czy turystyce - stwierdził marszałek Adam Struzik.
Regionalny program na najbliższe lata to 2 mld euro na tzw. projekty twarde i miękkie (to, co kiedyś można było realizować w ramach RPO i POKL). Tym razem dotacje będą mogły pokryć maksymalnie 80 proc. kosztów inwestycji (dotychczas było to maks. 85 proc.).
Nowością jest też wprowadzony przez Komisję Europejską ZIT, czyli mechanizm Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Stworzony został dla Warszawy i obszaru funkcjonalnego wokół. Na wspólne projekty (głównie zwiększające dostępność usług publicznych, zacieśniające powiazania gospodarcze oraz poprawiające jakość przestrzeni) realizowane w ramach ZIT przeznaczonych jest 165 mln euro. Zarząd województwa stworzył także narzędzia dla innych części Mazowsza (RIT). Ideą było zainspirowanie samorządów lokalnych do wspólnej realizacji inwestycji, które w całości będą np. spójnym systemowo projektem transportowym.
COŚ DLA WNIOSKODAWCÓW
Za zarządzanie regionalnym programem odpowiedzialny będzie zarząd województwa mazowieckiego (IZ – instytucja zarządzająca). Zarząd będzie również instytucją certyfikującą wydatki ponoszone w ramach funduszy europejskich. Wdrażanie programu zostanie powierzone Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy, a także Porozumieniu gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego o współpracy w zakresie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w perspektywie finansowej UE 2014-2020.
Wszystkim, którzy będą chcieli ubiegać się o unijne dofinansowanie, pomagać będą pracownicy sieci specjalnie stworzonych do tego punktów informacyjnych w ramach Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. Klienci punktów będą mogli liczyć na diagnozę swojego pomysłu – informację o tym, w ramach którego priorytetu i działania można ubiegać się o wsparcie. Poznają również kryteria i procedury przyznawania dotacji, a przede wszystkim poznają „krok po kroku” sposób ubiegania się o dofinansowanie. Będą mogli też liczyć na pomoc ze strony pracowników punktu przy problemach pojawiających się w trakcie realizacji projektów, np. zasady konkurencyjności przy ponoszeniu wydatków, zasady dokumentowania realizowanych przedsięwzięć. Pierwsze nabory konkursowe Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych planuje ogłosić w drugim kwartale 2015 r.