22 marca, m.in. Stowarzyszenie Kocham Radom, Klub Miłośników Kolei Radom i Stowarzyszenie Radomskie Inwestycje wystosowało petycję do Ministerstwa Infrastruktury ws. utworzenia bezpośrednich, przyspieszonych połączeń kolejowych relacji Lublin-Radom-Łódź-Poznań/Wrocław. W petycji czytamy, że obecnie nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego Radomia z Łodzią, a trasa kolejowa Radom-Lublin jest znacznie wydłużona, ponieważ prowadzi przez Warszawę.
Pod petycją złożono prawie 1,5 tys. podpisów, a prośby są argumentowane tym, że Łódź i Lublin są dużymi ośrodkami akademickimi, i zapotrzebowanie przewozów pasażerów w tamte kierunki jest duże.
"Chcemy, aby powyższe połączenie było całoroczne, codzienne, po co naj mniej kilka pociągów dziennie w każdym kierunku oraz czasowo dopasowane do zapotrzebowania pasażerów. Postulowana trasa powinna uwzględniać postój na stacjach: Lublin, Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Przysucha, Drzewica, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Łódź (Kalisz, Ostrów Wlkp.)" - czytamy w petycji.
W piśmie znajduje się też odniesienie do powstającego w Radomiu Portu Lotniczego Warszawa-Radom im.
Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku. Osoby składające petycję chcą, aby został zapewniony wydajny transport z Lublina i Łodzi do Radomia.
W odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury czytamy, że resort widzi potrzebę utworzenia połączenia Lublin-Radom-Łódź podkreślając jednocześnie szereg czynników wpływających na wdrożenie takiego połączenia, m.in. analiza frekwencji, spodziewanych potoków pasażerskim pomiędzy poszczególnymi stacjami.
"Na chwilę obecną nie jest możliwe określenie dokładnych ram czasowych uruchomienia pociągów na ww.
trasie. Z uwagi na trudną sytuację epidemiczną spowodowaną rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2,
nastąpiły spadki w przewozach pasażerskich, w związku z czym trudno jest w obecnej sytuacji ocenić wpływ
pandemii na wyniki przewozowe operatora przewozów oraz określić perspektywę czasową, od kiedy można
spodziewać się wznowienia zainteresowania podróżami i powrotu potoków pasażerskich sprzed pandemii" - pisze ministerstwo.
Resort przypomina, że założenia opracowanego Ramowego Rozkładu Jazdy Spółki „PKP Intercity” S.A. (horyzont roku 2030) zakładają obsługę linii komunikacyjnej Lublin - Radom - Tomaszów Mazowiecki - Łódź - Kalisz - Poznań - Szczecin z częstotliwością kursowania co 4 godziny. Na tę trasę planowane są nowe jednostki ED160 „Flirt-3”.