Po wielu miesiącach odwołań i innych perypetii związanych z przetargiem na przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Żeromskiego i Lubelskiej, w końcu została podpisana umowa z firmą Trakcja S.A.
- To kontrakt o wartości 178 mln zł, z czego 131 mln zł to część miejska, a 47 mln zł kolejowa. Przypomnę, że 65 mln zł to pieniądze z Polskiego Ładu, a ponad 30 mln z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - mówi prezydent Radosław Witkowski.
W konferencji prasowej wziął udział także Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Celem jest lepsza infrastruktura pasażerska, bardziej dostępna linia kolejowa, ale również multimodalny dostęp do lotniska. Będziemy mieli połączenie transportu kolejowego, drogowego i lotniczego - mówi wiceminister.
Nowy wiadukt będzie miał po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz po jednym buspasie. Na górze będą zlokalizowane przystanki, które umożliwią podróżnym m.in. dotarcie autobusami na Lotnisko Warszawa-Radom i z powrotem.
Na razie nie wiadomo, jak zostanie zorganizowany ruch w tym obszarze. Będzie to dopiero ustalane. Wykonawca deklaruje natomiast, że wykorzystywana technologia pozwoli na zminimalizowanie niedogodności dla mieszkańców.
- Projekt budowy wiaduktów w ciągu ulicy Żeromskiego oraz w ciągu ulicy Lubelskiej nad torami zarządcy infrastruktury kolejowej to DNA spółki TRAKCJA S.A. czyli Integracja infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniskowej. Zakres inwestycji obejmuje budowę nowych wiaduktów, budowę funkcjonalnego węzła przesiadkowego oraz przystanku Radom Wschodni. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa wiaduktów z długością całkowitą 282 m, 7 przęseł, rozpiętość największego przęsła 48 m, dwa przęsła po 37 metrów oraz 4 po 40 metrów. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji. Jako wykonawca bierzemy sobie do serca kwestie związane z utrudnieniami, aby były one jak najmniej uciążliwe dla lokalnej społeczności. Przykładem jest zastosowanie pali formowanych świdrem ciągłym przy budowie posadowienia podpór wiaduktu. Jest to technologia pali wierconych betonowanych na mokro w gruncie. Pale wierci się i betonuje w czasie jednego ciągłego procesu za pomocą świdra spiralnego o długości 15 metrów, następnie wprowadza się zbrojenie pala. Zaletą tej technologii jest niski poziom hałasu oraz brak wibracji – mówi Artur Szumisz, prezes zarządu Spółki Trakcja S.A
W ramach inwestycji pod wiaduktem powstanie także przystanek Radom Wschodni. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą na to niespełna 39 mln zł.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie wykorzystują środki budżetowe i unijne do poprawy komunikacji na Mazowszu. Lepsze dojazdy do pracy i do szkoły, większa dostępność do pociągów to efekty inwestycji, które zostały zrealizowane na linii Radom – Warszawa. Nowy przystanek Radom Wschodni będzie także dodatkowym ułatwieniem dla tych, którzy zdecydują się na lot z nowego lotniska w Radomiu – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na przystanku Radom Wschodni przewidziano peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody stałe, ruchome, jak również windy.
Nowy obiekt dla wygody pasażerów będzie wyposażony w wiaty, ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Poruszanie się ułatwią czytelne oznakowania, elektroniczne wyświetlacze i gabloty z rozkładem jazdy, tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery. Będzie LED-owe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Dla osób niewidomych i niedowidzących będą ścieżki naprowadzające na powierzchni peronu.
Wiadukt ma być gotowy za 24 miesiące, ale po 18 miesiącach wykonawca chce dokonać odbioru wiaduktu.
https://dami24.pl/wiadomosci/umowa-na-przebudowe-wiaduktu-podpisana/26445